Inkassobransjen er en lukrativ bransje. Det har mange av de nyrike oppdaget og derfor investert tungt i denne pengesuger-virksomheten.
Det tragiske er at mange norske bedrifter med glede hjelper pengesugerne til flere lettjente kroner. I stedet for å sende en email eller ringe til dem som skylder penger, så videresender norske bedrifter kravene til inkassobyråene. Problemet er dermed løst.
Her er et eksempel på idiotiet, i dette tilfellet satt i scene av boligbyggelaget USBL. De har sendt meg et kravbrev på 450 kroner. Problemet er at jeg ikke har sett dette brevet.
Etter at jeg flyttet fra Oslo til Tallinn, har nemlig postforsendelsen hit til tider vært rotete. Jeg betaler Posten for å videresende all post hit; noe videresender de, noe ender i stedet opp på en adresse i Oslo. Derfra videresendes brevene, men denslagt tar naturligvis sin tid.
Så her satt jeg, i Tallinn, og ante ikke at boligbyggelaget USBL panisk venter på sine 450 kroner.
Men så dumper det en email i innboksen min - den er fra USBL. I emailen står der skrevet: Hei. Vedlagt følger kopi av fakturakrav som er sendt til Kredinor.
Du verden, så USBL hadde altså emailadressen min. Kanskje har de også nummeret til min norske mobiltelefon som jeg har med meg her i Tallinn? Hvorfor sendte ikke USBL en email tidligere og dermed fikk saken avsluttet?
Nå kunne jeg nemlig ikke betale disse 450 kronene til USBL. Siden USBL hadde sendt saken til Kredinor, måtte jeg vente på krav fra Kredinor og i stedet betale inkassobyrået.
Emailen fra Kredinor kom i dag. De lusne 450 kronene jeg skyldte til USBL hadde nå vokst til kr. 1.298,61
Boligbyggelaget USBL har dermed hjulpet Kredinor til et salær på 750 kroner. Renter utgjør 80,27 og renter av omkostninger er 18,34 kroner.
Jeg betaler Kredinor i dag. Det er nemlig nå viktig for meg at ikke Kredinor skal få muligheten til å suge til seg enda flere lettjente salærkroner. I tillegg ønsker jeg at sjelefreden gjenopprettes i USBLs lokaler - 450 kroner vil snart bli videresendt fra Kredinor!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar